Aktīvās darba sezonas noslēgumā lauksaimniecības tehnika noteikti ir jāsagatavo ziemas perioda dīkstāvei, lai nākamo sezonu varētu atsākt bez liekām rūpēm un izdevumiem.

 

Kā to labāk izdarīt un kas noteikti ir jāņem vērā, ja traktortehnika netiks izmantota vismaz trīs mēnešus?

 

Ziemas sezonā visa veida tehniku būtu vēlams glabāt zem nojumes, lai maksimāli pasargātu to no lietus, sniega un saules radītiem bojājumiem. Ja uzglabāšana zem jumta nav iespējama, jāparūpējas par ūdensnecaurlaidīga materiāla pārklājumu, kas vienlaikus pasargātu tehniku arī no saules staru iedarbības.

 

Riepas ieteicams glabāt vēsā, sausā un iespējami tumšākā vietā, lai pasargātu tās no tiešiem saules stariem. Riteņi jānobloķē un iespēju robežās būtu pilnībā jāatslogo, novietojot tehniku uz statņiem. Arī GPS antenas un tamlīdzīgas detaļas ziemas periodā būtu ieteicams noņemt un uzglabāt siltā, sausā vietā. Novietojot traktoru dīkstāvē, priekšējām un aizmugurējām uzkarēm jābūt nolaistām, savukārt hidrocilindru hromētās virsmas jāapstrādā ar pretkorozijas materiālu.

 

Augstspiediena mazgātāji efektīvai tīrīšanai

Sezonas noslēgumā tehnika ir rūpīgi jānotīra. Ideāli, protams, ja to izdodas notīrīt uzreiz pēc konkrētā darba veikšanas, taču steidzīgā ikdiena dara savu.

Jo īpaši sezonas „karstākajā” laikā, kad darbs dzen darbu un smalkāka apkope tiek atlikta uz vēlāku laiku.

Tehnikas tīrīšanai var izmantot augstspiediena mazgāšanas iekārtas (piemēram, Kärcher), ar kurām viegli un ērti var notīrīt dubļus un citus netīrumus. Taču, darbojoties ar šīm iekārtām, noteikti jāatceras, ka spiediens ir ļoti spēcīgs un ūdens strūklu nedrīkst virzīt uz elektroniskajiem vadības blokiem, vadu savienojumiem un gultņu blīvslēgiem, lai nerastos bojājumi. Vietas, kur ūdens klātbūtne nav vēlama, var vienkārši izpūst ar gaisu. Visas dzelzs virsmas ieteicams pārklāt ar speciālu pretkorozijas aizsarglīdzekli, ko var pievienot ūdenim jau traktora mazgāšanas procesā, lai izveidojas aizsargplēvīte.

Jāatceras, ka miglotāji ne tikai jāiztīra, bet arī jāizsūc no sistēmas ārā pāri palikušais ūdens. Sistēmā jāiepilda 40-60L neaizsalstoša šķidruma un īslaicīgi jāizdarbina. Citādi ziemā tas var sasalt, radot nopietnas problēmas.

Pirms tehnikas tīrīšanas noteikti ir jāieskatās ekspluatācijas instrukcijā, kur aprakstīts, kas un kā ir jādara.

 

Uzmanību – peles un žurkas!

Kad tehnikas vienība ir notīrīta, tā rūpīgi jāsasmērē un jāieeļļo. Jānomaina arī dzinēja eļļa un dzinēja eļļas filtrs, jo lietota eļļa var nedot vēlamo aizsardzību pret koroziju. Tāpat jāizlej nosēdumi no visiem degvielas filtriem, kā arī jāiztīra nosēdumi un netīrumi no degvielas bākas. Pēc tam tā pilnībā jāpiepilda ar jaunu degvielu, lai izvairītos no kondensāta veidošanās laikā, kad gaisa temperatūra svārstās ap nulli. Noliekot tehniku dīkstāvē uz ilgāku laika posmu, degvielas bākā nedrīkst izmantot biodegvielu, jo tā piesaista lielo mitruma daudzumu un salīdzinoši ātri maina savas īpašības.

Izmantojot plastmasas maisus vai kādu citu materiālu, jāaizsedz „elpošanas” kanāli priekšējam un aizmugurējam tiltam, kā arī transmisijai. Jāaizsedz arī izpūtēja truba un citas vaļējas vietas. Dažkārt mēdz gadīties, ka aukstajā laikā šajās vietās patvērumu meklē žurkas un peles, kas tehnikai var nodarīt pamatīgus bojājumus. Vēlams pārsegt arī transmisijas un hidraulikas eļļu iepildīšanas tvertņu vāciņus, lai pasargātu no ūdens iekļūšanas.

No tehnikas jānoņem akumulators un pilnībā jāuzlādē. Akumulators jāglabā sausā un vēsā vietā.
Hidrocilindru hromētās virsmas jāapstrādā ar aizsargsmēri, lai pasargātu tās no sarūsēšanas (priekšējās un aizmugurējās uzkares hidrocilindri, stūres mehānisma hidrocilindri, u.c.). Jāatbrīvo arī siksnu spriegošanas mehānismi un siksnas jānoņem. Glabāšanai ilgāk par vienu gadu rekomendē iztukšot arī dzesēšanas sistēmu, izmazgāt tvertni un iepildīt jaunu dzesēšanas šķidrumu.